GOOOD NAME - שאלון לבדיקת שם העסק בשיטת הרמזור

9 מדדים אובייקטיביים לבחינת שם המותג

כתבו: יורם בר-סלע

קל מאד לזהות שם טוב אחרי תקופה של שימוש בו, לאחר שהתרגלנו לומר אותו ולקרוא אותו בהופעותיו השונות. לעומת זאת, קשה לזהות שם טוב בתהליך היצירה, לפני שהתרגלנו לאופציות השונות. ברב המקרים, בעלי עסקים נמנעים מניתוח אובייקטיבי של השמות המוצעים להם ומתייחסים בעיקר לאספקטים סובייקטיביים: אוהב/לא אוהב, זה מזכיר לי... וכו'. בכתבה זו תמצאו כלים אובייקטיביים ככל האפשר, שיאפשרו לכם לבחון את האפשרויות השונות ולדרג אותן לקראת בחירה של השם הנכון. אותם כלים יאפשרו לכם גם לבחון שם מותג קיים, להבין אם הוא משרת את העסק בצורה נכונה ולשקול אם כדאי לשנות אותו.
 
איך הוא נשמע?
ברב המקרים שם המותג שלכם יישמע ולא ייראה. אנשים יספרו עליו, ישאלו על משמעותו, יחפשו את המשרד של... ועוד. חשוב שהשם יישמע שונה בין שמות שאתם מכירים. שיהיה קל לזכור אותו.
 
איך הוא נראה?
שם המותג יופיע בכתב על כרטיסי ביקור, שלטים, מודעות, אתרים ועוד. חשוב לבדוק איך הוא נראה, עוד לפני עיצוב הלוגו. יוצא דופן, מרשים וזכיר.
 
מושך תשומת לב?
חשוב לבדוק שבין המתחרים בשוק הרלוונטי, השם שלכם, בולט בין האחרים, מושך תשומת לב ותומך במסר של המותג.
 
עומק רעיוני
אם השם מעורר אסוציאציות נוספות שאינן מזוהות בשמיעה/ראיה ראשונה, הוא יעסיק את מחשבותיהם של השומעים/רואים אותו שוב ושוב ויעסיק את מחשבותיהם. כך יעמיק לחדור לתודעה ולזיכרון.
 
אנרגיה
רצוי שהשם יעורר מחשבות, פעילות, רגשות. שיהיה בו בזזז. שיוכל לעמוד בראש שלט או מודעה ולעורר את הקונים.
 
נשמה
חישבו על השם המוצע כשם חיבה של הילד שלכם. האם הוא נושא מידה של אנושיות? חמימות, רגש? אלה יהפכו אותו לשם מוצלח יותר משמות "קרים" וענייניים.
 
הצליל
פרסום מפה לאוזן, הוא כלי השיווק החזק ביותר. חשוב שיהיה קל להגות את השם שלכם בשיחות יומיומיות ושיישמע ברור וקליט. המנעו משמות שזקוקים לא-ב פונטי.
 
מסתורין
שמות שיש בהם משמעות לא ברורה בשמיעה ראשונה, מעוררים את השומעים לשאול או לבדוק מה משמעותם. וכאשר הם מגלים את המשמעות, קשה להם לשכוח את השם והרעיון שמאחוריו.
 
סימן רשום
חשוב לוודא שהשם שבו תשתמשו אינו סימן רשום ומוגן של עסק אחר באותו תחום. רצוי שניתן יהיה לרשום אותו, כדי שאחרים לא יוכלו להשתמש בו בסביבת השוק שלכם. ומעל לכל, היום חשוב ששם הדומיין הזהה יהיה פנוי. בלי אתר אינטרנט, אי אפשר לזוז.
 
שיטת הרמזור:
הורידו את הקובץ המצורף לכתבה. (PDF)
 
אם אתם רוצים לבדוק שם מותג קיים, השתמשו בדף הראשון. לצד כל הגדרה, סמנו עיגול ירוק אם השם מתאים להגדרה, עיגול כתום אם השם לא מאד מתאים להגדרה ועיגול אדום, אם השם ממש אינו תואם את ההגדרה. במבט אחד על הדף, יאירו לכם צבעי הרמזור את המצב. בהתאם, תוכלו להחליט אם לשמוח, להמשיך לחיות עם השם הקיים... או לשנות אותו.
 
ואם אתם רוצים להשוות בין שמות שונים, השתמשו בדף השני. דרגו את השמות השונים בכל פרמטר בעזרת צבעי הרמזור. במבט אחד תוכלו לראות איזה מהשמות הוא המתאים ביותר עבורכם.
 

לפתיחת השאלון - הקליקו כאן

 
בהצלחה.